napraforgo-nemi

A vágy vámszedői a nemi betegségek. Évente milliók fertőződnek meg a szexuális úton terjedő, baktériumok, vírusok és élősködők közvetítésével terjedő betegségekben. Közülük nagyon sokan nem veszik komolyan ezeket a betegségeket, vagy legalábbis nehezen szánják rá magukat az orvosi vizsgálatra. Pedig ezek a fertőzések túl azon, hogy kellemetlen tüneteket okoznak, kezelés hiányában súlyos következményekkel járhatnak. Ezért a teljesség igénye nélkül, összefoglaljuk a leggyakrabban előforduló betegségeket és azok tüneteit:

A Chlamydia a leggyakrabban előforduló szexuális úton terjedő fertőzés. Gyakran nevezik Néma kórnak is, mivel a fertőzött nők 70-80%-a, míg a férfiak 45-50%-a tünetmentes. Ez a betegség legnagyobb veszélye is, hiszen rendkívüli mértékben megnehezíti mind a páciens, mind az orvos számára a betegség felismerését.

Amennyiben a fertőzés huzamosabb ideje áll fenn, úgy a méhnyakból történő felszálló fertőzés esélye megemelkedik, így érintett lesz a méhnyálkahártya, és a petefészek is. A kialakuló kismedencei gyulladás következtében károsodhatnak a petevezetékek, ezzel csökken a teherbeesés esélye, és gyakran meddőség is kialakulhat. Terhesség esetén a méhnyálkahártya károsodása miatt nő a vetélések és a koraszülések előfordulási aránya.

Az idejében felismert fertőzések egyszerűen, és hatékonyan gyógyíthatóak. Minden estben indokolt a szexuális partner kezelése is.

Mindezek miatt, kiemelten fontos, még panaszmentes esetekben is a szűrővizsgálatok elvégzése. A szakmai fórumok a betegség rendszeres, évenkénti szűrését javasolják.

A Trichomonasis a hüvely, vagy a húgycső megbetegedésével járó, nemi úton terjedő betegség, melyet a Trichomonas vaginalis nevű ostoros egysejtű okoz. A kórokozó megfertőzheti mind a nők, mind a férfiak húgy-ivar szerveit, a tünetek azonban főleg nőknél jelentkeznek.

Nőknél, a betegség általában zöldes-sárga, habos hüvelyi váladékozással kezdődik. A külső nemi szervek érzékenyek és fájdalmasak lesznek. A nemi aktus is fájdalmassá válhat. Előfordul a húgyhólyag fertőzésére utaló fájdalmas, és gyakori vizelés. A férfiaknak általában nincsenek panaszai, viszont partnerüket megfertőzhetik.

A fel nem ismert, elhanyagolt fertőzések ráterjedhetnek a belső nemi szervekre és kismedencei gyulladást okozhatnak. Ennek késői következményeként meddőség alakulhat ki.

A kankó vagy tripper, tudományos nevén Gonorrhoea, nemi érintkezéssel terjedő bakteriális fertőzés, mely a nemi szervek és a húgyutak gyulladását okozza. Ez, a szinte kiveszőfélben lévő betegség, a szexuális élet szabadabbá válásával, ismét reneszánszát éli.

Míg férfiaknál a húgycső gyulladását okozza, mely fájdalommal, és jellegzetes húgycső-folyással jár, addig nőknél a tünetek sokkal szegényesebbek. A fel nem ismert infekció a belső nemi szervekre is átterjedhet. A kialakuló méhnyálkahártya gyulladás következtében vérzés, a krónikus gyulladás miatt sterilitás alakulhat ki.

A baktérium nagyon fertőzőképes, de a betegség ma már könnyen kezelhető.

A Herpes genitalis egy nemi úton terjedő vírusfertőzés, amely apró hólyagokat okoz, a nemi szervek bőrén és a nyálkahártyáján. Miután a hólyagosodás lezajlott, a vírus szunnyadó állapotban marad abban az idegsejt-csoportban, amelyik a fertőzött területet idegekkel ellátja. A vírus időről-időre újra működésbe lép, szaporodni kezd, és az idegrostok mentén eljut a bőrhöz, és ott újra hólyagokat okoz.

A nemi szerveken megjelenő herpes bevezető, gyakran a hólyagosodást órákkal megelőző tünetei többek között, a bizsergés, égő, viszkető érzés. Ezt követően a nemi szervek bőrén és nyálkahártyáján, vörös peremmel körülvett, fájdalmas hólyagok jelennek meg. A hólyagok hamar felszakadnak, és fekélyeket hagynak maguk után. A nemi szerveken fellángoló herpes jellemző esetben egy hétig tart.

A HPV, vagy teljes nevén Humán Papillóma Vírus, egy nagy víruscsaládot jelöl, melynek egyes tagjai a külső és belső nemi szerveket betegítik meg. Egyik leggyakoribb megjelenési formája a genitális szemölcs, orvosi nevén condyloma acuminatum, mely a hüvelyben és környezetében, a végbélben és környékén okoz viszkető, gyorsan növekvő érdes felszínű, karfiolszerű növedékeket. Ezeket a szemölcsöket jellemző módon sebészi úton, szikével, leégetéssel vagy lézerrel távolítjuk el.

A HPV igazi veszélyét azok a törzsek jelentik, melyek a méhnyakat betegítik meg és melyeknek szerepük lehet a méhnyakrák kialakulásában. Ennek megelőzésében egyetlen lehetőség a rendszeres évenkénti szűrés.

A könnyelmű szexuális élet sok veszélyt hordozhat. Ezért kell átgondoltan, és megfontoltan élni, és lehetőség szerint tartózkodni a bizonytalan eredetű, alkalmi kapcsolatoktól, vagy megtenni a megfelelő óvintézkedéseket saját biztonságunk érdekében.