szolgaltatasok-emlo

A serdülőkorban, a szoptatás ideje alatt, a hormonálisan aktív életperiódusban és azután is, a változókor idején, szinte nincs olyan nő, akinek ne lenne emlőjével kapcsolatban kissebb-nagyobb problémája. Az emlőbetegségek a fejlődési rendellenességtől kezdődően, a különböző gyulladásokon keresztül, egészen a jó- és rosszindulatú elváltozásokig igen változatosak. Szerencsére ezek nagy többsége könnyen kezelhető, gyorsan gyógyuló elváltozás. A legrettegetebb közülük, korra való tekintet nélkül, természetesen a mellrák.

A rosszindulatú emlődaganatok 55-60%-a ugyan 60 év felett jelenik meg, de sajnos nem ritka fiatal korban sem. Ezer nőből évente két megbetegedést lehet nagy átlagban kiszűrni. Gyógyítása akkor lehet a leghatásosabb, ha a daganatot minél korábban sikerül felismerni, ideális esetben még a tünetek megjelenése előtt. Ezt csak a rendszeres szűrővizsgálatok tudják biztosítani. A szűrővizsgálatok három fontos részből tevődnek össze: a rendszeres önvizsgálatból, az emlők évenkénti orvosi vizsgálatából, és szükség szerint a képalkotó berendezések (mammographia, ultrahang) igénybevételéből.

A mellek havonkénti önvizsgálata már 20 éves kortól ajánlott. Erre leginkább a menstruáció utáni napok alkalmasak. Abban az esetben, ha bármi szokatlan, az előző vizsgálatnál nem észlelt elváltozás tapintható az emlőkben, azonnal orvoshoz kell fordulni.

A rendszeres évenkénti rákszűrésnek minden esetben része kell legyen a mellek vizsgálata is. E nélkül a rákszűrés nem tekinthető teljesértékűnek. A cél az, hogy ne a tünetek miatt orvoshoz fordulókon állítsuk fel a mellrák diagnózisát, hanem a daganat fejlődésének azon korai szakaszában, amikor tüneteket és panaszokat még nem okoz, de  már kimutatható.

A női emlő szerkezete 40 éves kor alatt nem ad lehetőséget arra, hogy a röntgenfelvétel kimutassa a mikroeltéréseket, ezért ilyenkor, gyanús esetekben ultrahangvizsgálat ajánlott. 40 év felett viszont kétévente, tünetmentes állapotban is, mammográphia végzése javasolt.

Tekintettel arra, hogy az idejében felfedezett mellrák a teljes gyógyulás esélyével kezelhető, még egyszer ki kell emelnünk a szűrés fontosságát. Különösen fontos, hogy odafigyeljenek magukra azok, akiknek a családjában már fordult elő jó- vagy rosszindulatú emlődaganat, vagy más nőgyógyászati tumorbetegség.