A menopauza a petefészkek működésének fokozatos leállásával, a női ciklus szabálytalanná válásával, majd megszűnésével járó természetes folyamat. A petefészkek leállásával véget ér a termékenység és ugyanakkor abbamarad a hormontermelés.

A köznyelvben "változókorként" is ismert folyamat a nők 45 – 52 éves kora között szokott bekövetkezni, de ha a petefészkeket, valamilyen elváltozás miatt eltávolítják, akkor életkortól függetlenül, mesterséges menopauzát idéznek elő.

A klimax lefolyására, időtartamára, tüneteire nincsenek mindenkire érvényes szabályok. A nők egy része alig vagy egyáltalán nem érzékel tüneteket, míg mások különféle, enyhébb vagy meglehetősen súlyos panaszokkal küzdenek. A klimax korai tünete a menstruáció szabálytalanná válása vagy elmaradása, a hüvelyszárazság, a libidó csökkenés, a hőhullámok megjelenése, az álmatlanság és a hangulati ingadozás. A csökkent ösztrogénszint miatt a menopauzán átesett nőknél késői tünetek is kialakulhatnak. Megnövekszik a csontritkulás és az infarktus kialakulásának veszélye, és sok esetben vizelettartási zavarok alakulhatnak ki.

Amíg pár évtizeddel ezelőtt ezek a tünetek megkeserítették a nők életét, addig ma már az orvostudomány és a gyógyszeripar fejlődésének köszönhetően ezek a panaszok mérsékelhetőek, vagy sok esetben teljesen meg is szüntethetőek. A hormonpótlás különböző formái ma már mindenki számára elérhetőek és megfelelő ellenőrzés mellett nagy biztonsággal alkalmazhatóak.

A klimax tehát nem betegség, a vele járó, esetenként nehezen elviselhető panaszok azonban betegségérzést keltenek, rossz közérzetet okoznak, lerontják a szellemi és fizikai teljesítő képességet. Hogy ez ne így legyen, forduljon orvoshoz, kérjen segítséget, vegye igénybe a mai kor terápiás lehetőségeit. Ne törődjön bele az idő múlásába, hiszen …ráér még változni.